Európai Uniós Online Vitarendezési Platform – OVP : hogyan és miként működik

Magyarországon a „fogyasztó” fogalma egy természetes személyt jelöl, aki gazdasági, kereskedelmi, ipari vagy szabadfoglalkozású tevékenységen kívül cselekszik, amikor árut vagy szolgáltatást vásárol. Ez az uniós jogszabályokkal összhangban van, amelyek szintén egy természetes személyt határoznak meg fogyasztóként, aki gazdasági tevékenységtől függetlenül cselekszik. Az EU szabályozása szerint a fogyasztók jogai egységesek az egész Unióban, beleértve a tájékoztatáshoz való jogot a vásárlás előtt, és a jogot az online vásárlások lemondására​.

Az Európai Uniós Online Vitarendezési Platform egy hasznos megoldás az EU-ban kereskedő és EU-s adószámmal is rendelkező cégekkel kapcsolatos viták rendezése esetén hasznos, hogy magyar nyelven elérhető, nyílt platform, a nap 24 órájában elérhető és bárki számára világos kérdésekből épül fel. 

Az online vitarendezési platform segítségével az uniós fogyasztók és kereskedők egyablakos rendszer keretében rendezhetik mind a belföldi, mind a határokon átnyúló internetes vásárlásokkal kapcsolatos vitáikat. A platform a vitás kérdéseket a nemzeti alternatív vitarendezési testületekhez továbbítja, amelyek kapcsolatban állnak a platformmal, és a tagállamok minőségi kritériumok alapján választották ki őket, majd erről értesítették a Bizottságot.

Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos így nyilatkozott: „A fogyasztók zöme, ha az internetes vásárlás kapcsán problémái adódnak, nem tesz panaszt, mivel meggyőződése szerint az eljárás túl hosszú lenne, ráadásul nem is vezetne eredményre. Az online vitarendezési platform innovatív eszköz, amely időt és pénzt takarít meg fogyasztóknak és kereskedőknek egyaránt. Növelni fogja az internetes vásárlást övező fogyasztói bizalmat, és segíti a határokon átnyúló üzleti tevékenységet folytató vállalkozásokat, így előmozdítva az európai digitális egységes piacot.‟

A platform fő jellemzői:

A platform felhasználóbarát és bármilyen típusú eszközön elérhető.
A fogyasztók közvetlenül a platformon, három egyszerű lépésben tölthetik ki a panasztételi űrlapot.
A platform lehetőséget biztosít arra, hogy a felhasználók a teljes vitarendezési eljárást online bonyolítsák le.
A platform többnyelvű.
A platform fordítói szolgáltatás biztosítása révén segíti a különböző európai országokból származó feleket érintő viták rendezését.

További tájékoztató részletek előrhetőek az online vitarendezés platformon, az Európai Unió hivatalos oldalán. 


Vitarendezés az Európai Uniós Online Vitarendezési Platform (  OVP )  platformon keresztül

Kapcsolatfelvétel a kereskedővel a vitás kérdés közvetlen rendezése céljából:
A megegyezésre 90 nap áll rendelkezésükre.
vagy Vitarendezési testület felkérése a vitás kérdés megoldására.
Önnek 30 napon belül kell megállapodásra jutnia a kereskedővel arról, hogy melyik vitarendezési testületet fogják felkérni a panasz kivizsgálására.

Az OVP platform használatának feltételei:

Ön valamelyik uniós tagállamban, Norvégiában, Izlandon vagy Liechtensteinben él.
A kereskedő székhelye valamelyik uniós tagállamban, Norvégiában, Izlandon vagy Liechtensteinben van.
Panasza olyan termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos, amelyet online vásárolt.

További információk: Az online vitarendezési platform további részletei az Európai Unió hivatalos oldalán érhetők el, ahol a felhasználók tájékozódhatnak az elérhetőségekről és a platform használatának módjáról.  A vitarendezési platform elérhetősége ITT.

Használati tapasztalatok az Európai Uniós Online Vitarendezési Platformról

Az EU Online Vitarendezési (ODR) platform felhasználói vegyes tapasztalatokról számolnak be. Sokan értékelik a platform felhasználóbarát kialakítását és annak potenciálját, hogy gyors és hatékony vitarendezést tesz lehetővé az uniós fogyasztók és kereskedők között. A platform lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy panaszt nyújtsanak be, közvetlenül kapcsolatba lépjenek a kereskedőkkel, és szükség esetén válasszanak egy alternatív vitarendezési (ADR) testületet az ügyük kezelésére.

A felhasználók elégedettek azzal, hogy a platform hogyan könnyíti meg a kommunikációt a kereskedőkkel és lehetővé teszi a viták teljes mértékben online történő kezelését, beleértve egy fordító eszközt is, amely segít áthidalni a nyelvi akadályokat. Ez különösen hasznos a határokon átnyúló viták esetén, ahol a nyelvi különbségek egyébként bonyolíthatnák a rendezési folyamatokat.

Ugyanakkor néhány felhasználó kihívásokkal szembesült, különösen akkor, amikor a kereskedők nem lépnek interakcióba a megadott 30 napos időszakon belül, ami automatikus panaszlezáráshoz vezethet. Ez az aspektus bizonyos felhasználók körében elégedetlenséget váltott ki, akik úgy érzik, hogy vitáikat nem kezelik megfelelően, amikor a kereskedők nem reagálnak​.

Összességében az ODR platformot méltányolják annak hozzáférhetőségéért és az általa nyújtott átfogó támogatásért különböző eszközök és erőforrások segítségével. Az platform jelentős szerepet játszik a fogyasztóvédelem és a digitális piactér iránti bizalom erősítésében az EU-n belül és a kapcsolódó országokban​.

GDPR cookie-hoz való hozzájárulás a Real Cookie Bannerral