A TEMU online átverésből akar gazdagodni?
A TEMU webkereskedelmi felülete, egy hatalmas piactér, amiben sokan látnak jövőt, az engedmények elvakítanak bennüket és aztán lehet, a várt kedves ajánlat a végén, nem is a várt összeget mutatja! Felárazás? Átárazás? Lássuk, hogyan épül fel a TEMU kétség nélkül, sok esetben etikátlan üzleti modellje. Sokan mondják, hogy a TEMU olcsó ami valós, sokan mondják, hogy korrekt és ez általában a kikézbesített term,ékek esetében, igaz is – néha-néha nem, de beszállító függően lehetnek eltérések – viszont: ha a 90% nem annyi hanem…akkor az bizony online átverés. Ennek jártunk utána és lett a vége egy GVH bejelentés 2024. február 13-án, amely ügyben jelenleg is folyamatban van, a mostanra további 2 hónappal meghosszabbított vizsgálat, lévén a bejelentettől még nem érkezett meg a GVH részére a válasz.
A TEMU, egy online kereskedelmi platform, szembesülni kényszerül azzal a vádakkal, hogy megtévesztő reklámtechnikákkal igyekszik profitot növelni. Egy felhasználó – közösségünk egyik adminja – aki részletesen dokumentálta tapasztalatait, azt állítja, hogy a TEMU megtévesztő engedményekkel csalogatja a vásárlókat. Az ember a szemének hisz, a dokumentumok pedig önmagukért beszélnek, de lássuk a folyamatot, hogyan is les za vásárlóból hirtelen 10€-nál nagyobb összegre a TEMU által átvert, online áldozat.
A TEMU elhiteti a vásárlóval, hogy az online pörgetésben, van még egy esélye és tényleg, na de mire is?
Az eset kezdete egy Facebook Messenger hirdetésnél volt, amiben a felhasználó 91%-os engedményt látott egy termékre. Azonban a vásárlás folyamatában kiderült, hogy az engedmény valójában csak 41%, és egy konkurens oldalon még olcsóbban is megtalálható volt a termék.
Ezek után éppen tovább kívánt volna állni, de rém egyszerűen a TEMU online hirdetéseinek sokrétűsége és mert pontosan évente több mint 1 MILLIÁRD USA dollárt hirdetnek el a világon – ez kb. Mészáros L őrinc 550 milliárdos forint vagyonának 3/4 része szóval nem kevés – így, a következő Messenger megnyitásnál előkerült egy, az alábbiakban látható pörgető. Láss csodát – vagy nem is csodát hanem tudatos vágyfelkeltést, manipulálást, marketing hoaxot – kiderült az első pörgetés után hogy bizony van még esély ha nem is sikerült elsőre, – vagy végül is 10X egymás után ez jött be más ás más eszközökön ( ezt leteszteltük ) – hogy aztán másodikra hurrá: lett 90% engedmény.
A képeken jól látható, a folyamat rém egyszerű pszichológia marketing és IT -s kooperáció eredménye: 90% engedmény.
A panaszos azt is bemutatta, hogy a hirdetésben szereplő link beolvasása után a vásárlókat egy újabb most már további 7 termék 55% a további 7 termékre játékra invitálják, ahol a további engedményeket összevonják az egy darab 90%-os engedménnnyel.
Azonban, amikor a vásárló hozzáadja a 7 termékeket a kosarához, a korábban ígért nagy 90%-os engedmény eltűnik, és a végösszeg sokkal magasabb lesz, mint amit eredetileg várhatott volna.
Ez a folyamat a felhasználó szerint nemcsak etikátlan, de online átverés, törvényellenes is, mivel félrevezeti a fogyasztókat, és megsérti a tisztességes piaci magatartás elvét. A felhasználó hangsúlyozza, hogy a preventív gondolkodás és a tapasztalatok megosztása segíthet másokat megóvni az ilyen típusú átverésektől.
Hogyan fogy el 90% engedmény a kosárba kerülés után a TEMU-nál?
Az ember a szemének hisz, mondjuk mi magyarok jó sokszor, ám a képek tanulsága alapján ez inkább a hú ezt tényleg megmerte tenni a TEMU kategória. A folyamatot a megszakitott vásárlásról – az online átverés tényének felismerése után – a TEMU felületén újra végig futtatta panaszosunk.
Ezeket a mozzanatokat amiket a képeken látunk, többször is elő lehetett hívni a TEMU felületéről – de felsimerve, hogy ez egy tisztességtelen üzleti húzás – a további GVH eljáráshoz alaposan ledokumentálta panaszosunk ( adminunk) . Az eljárás mint megismerhettük folyamatban van, a képeket pedig érdemes átnézni, mert jól mutatja, hogyan eshetünk figyelmetlenségből, online átverés áldozatává.
Jól látható ott bizony a 90% még tökéletesen elérhető és innen jön a további mézesmadzag, a „vásárolj még 7 terméket 55% engedményért” úgy, hogy ezt az egy terméket 90%-ért megkapod. Tényleg megkapod? Lássuk mi történik akkor amikor a további 7 termék a kosárba kerül:
Ami 90%-os az 2.2€-ról „MEGUGROTT” 13.92€ -ra = ONLINE ÁTVERÉS összege TEMU által 11.72€ azaz 4641Ft.
A képek sorozata és a jól dokumentált károkozás, csupán a KamuWebshopok.hu adminjának figyelmességén múlott, mert egyébként az aki erre nem figyel és sokan nem figyelnek sajnos, az hozzá járul ekkora, vagy akár ennél nagyobb összeggel a TEMU átverős marketinghez és noline átverés áldozatává válik.
Ahogyan látható is a 90% a végösszeg számláján ott látható, de összegében ez, elillant a semmibe és átváltozott lóvátétellé.
Van akinek kétsége lenne ez után és úgy gondolja ez korrekt? Bátran várjuk megvitatásra a témát közösségünkben a Facebookon erre a kimelet linkre kattintással.
Az ügyben 2024. február 13-án a GVH-nál a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény 43/G. § (l) bekezdése és 43/H. § (1) bekezdése szerinti bejelentéssel a tárgyban kapcsolatos eljárás van folyamatban. A GVH 2024. március 8-án további 2 hónap határidővel meghosszabbította az eljárás idejét azzal, hogy a tényállásnak, a döntéshozatalhoz szükséges feltárásához
szükség van a bejelentés elbírálásához a bejelentettől bekért adatokra, ami nem érkezett be az idő rövidsége miatt illetve, a bejelentés – összetettségére tekintettel – elbírálása előreláthatóan, hosszabb időt igényel.
A TEMU esete rávilágít a közösségi érdekérvényesítő fogyasztóvédelem fontosságára és arra, hogy a vásárlóknak ébernek kell lenniük az online vásárlás során, különösen a túlzottan vonzónak tűnő ajánlatok esetében. A vádak komolyságát tekintve szükség lehet a hatóságok beavatkozására is, hogy kivizsgálják a történteket és megfelelő lépéseket tegyenek a fogyasztók védelmében.
Amint az ügyben további fejlemény születik, természetesen megosztjuk olvasóinkkal.